27 września w siedzibie Domu Polski Wschodniej odbyło się seminarium pt. „Marka makroregionalna – współpraca przedsiębiorców na europejskich obszarach górskich na podstawie dobrych praktyk z Makroregionu Alpejskiego”. Uczestników w imieniu koordynatora działań wspólnych DPW– Marszałka Kosickiego powitał pan Marszałek Władysław Ortyl, który wystąpił również w roli prelegenta w panelu poświęconym budowaniu marki Makroregionu Karpackiego w kontekście istniejących i przyszłych strategii. Moderatorem dyskusji był pan Jakub Groszkowski (PGE).
Prelegenci:
– Serhiy Tereshko – z-ca szefa Misji Ukrainy przy Unii Europejskiej
– Władysław Ortyl – Marszałek Województwa Podkarpackiego (Polska)
– Matteo Bianchi – Koordynator Europejskiego Wydziału ds. Krajowego Stowarzyszenia Włoskich Gmin w Lombardii (Włochy)
– Roberta Santin – Przedstawiciel Biura Regionu Wenecji Euganejskiej przy UE (Włochy)
– Roberta Negriolli – Przedstawiciel Biura Regionu Lombardii przy UE (Włochy)
Odbudowa Ukrainy oraz rozwój zielonych obszarów górskich
„Dla Ukrainy integracja regionalna odgrywa kluczową rolę. Współpraca z partnerami z granic UE przyniesie lepsze wyniki w zakresie rozwoju regionów. Dzięki współpracy regionów można zbudować bardziej odporną i pomyślną przyszłość. Ukraina jest zaangażowana w przystąpienie do UE. Jest gotowa na przyjęcie polityki środowiskowej i klimatycznej, w tym Europejskiego Zielonego Ładu. Będzie jednak prawdopodobnie potrzebować wsparcia w tym obszarze, zwłaszcza ze strony władz regionalnych
i lokalnych. Będziemy potrzebować wskazówek dotyczących ubiegania się o projekt i jego realizacji” mówił Pan Serhiy Tereshko podczas debaty poświęconej makroregionowi Karpat.
Pan Marszałek W. Ortyl również podkreślił potrzebę planowania działań ukierunkowanych na odbudowę Ukrainy „Należy podjąć działania ukierunkowane na najbliższą przyszłość, kiedy Ukraina stanie się beneficjentem funduszy europejskich. Grupa Karpacka, w której Ukraina uczestniczy jako obserwator, prowadzi różne działania związane z samorządami, organizacjami pozarządowymi i przedsiębiorcami w celu ochrony i rozwoju zielonego potencjał regionu poprzez wprowadzenie strategii makroregionalnej.”
Znaczenie podejścia oddolnego w podejściu do skutecznego planowania budowania marki
Prelegenci drugiego panelu dyskusyjnego na temat promocji i zrównoważonej turystyki makroregionu alpejskiego odnieśli się, m.in. do współpracy transgranicznej między regionami i państwami członkowskimi UE, która ma kluczowe znaczenie dla rozwoju. „Bardzo ważne jest, aby pozostać razem, aby wykorzystać różne możliwości, w tym finansowe (Erasmus). W Lombardii szczególnie ważna jest dobra współpraca między sektorem publicznym i prywatnym.”
Zgodnie stwierdzili, że podejście oddolne ma zasadnicze znaczenie dla regionalnych decydentów politycznych, jak również dla decydentów europejskich. Temat ten jest często poruszany w komitecie regionu. „Ważne jest, aby słuchać burmistrzów małych wiosek na obszarach wiejskich. W Lombardii istnieje wyraźna różnica między Alpami a miastami, więc nie może być jednolitego podejścia”.