Opera Lubelska rozpoczyna swój drugi sezon artystyczny – 2024/25. Oto wrześniowe propozycje:
LA TRAVIATA 14 września 2024, godz. 18.00 oraz 15 września 2024, godz. 17.00
Akcja opery rozgrywa się w Paryżu i pod Paryżem w 2. połowie XIX wieku. Opowiada historię kurtyzany Violetty Valery, w której zakochuje się młody poeta Alfred Germont. Violetta skuszona wizją życia u boku przystojnego Alfreda porzuca swojego protektora Barona Douphola i z wielkiego balu trafia do wiejskiej posiadłości gdzie zaczyna sielskie życie. Jednak cieniem na tej sytuacji kładzie się choroba Violetty oraz uszczuplające się oszczędności. Uświadomiony przez siostrę Violetty Anninę Alfred wyjeżdża do Paryża by zdobyć pieniądze, a w tym czasie jego ojciec składa byłej kurtyzanie wizytę by przekonać ją do porzucenia Alfreda, gdyż mezalians jest szkodliwy dla małżeńskich planów jego siostry. Violetta ulega wreszcie namowom Giorgia i wyjeżdża do stolicy Francji by wrócić do poprzedniego stylu życia. W ślad za nią rusza Alfred, który na balu doprowadza do konfrontacji między nim a Baronem Douphol oraz samą kochanką. Skandaliczne zachowanie w efekcie kończy się wyzwaniem na pojedynek. Violetta umęczona i schorowana zmaga się z cierpieniem w samotności i tak zastaję ją Alfred, który po jakimś czasie wraca z dalekiej podróży. W końcu dowiedział się o chorobie i poświęceniu kochanki, wybłagał też u ojca zgodę na ślub z Violettą. Na szczęśliwe zakończenie jest już za późno, Violetta umiera w ramionach ukochanego.
Libretto opery „La Traviata” napisane przez F. M. Piave oparte jest na powieści A. Dumasa „Dama Kameliowa” i stanowi jedną z najciekawszych i najmądrzejszych historii w dziejach opery światowej. Powszechnie uznaje się „Traviatę” za najdoskonalsze dzieło Verdiego, w którym muzyka idealnie konweniuje z kameralnym nastrojem tworzonym przez artystów.
- Kierownictwo muzyczne: Jacek Boniecki
- Dyrygent: Vincent Kozlovsky
- Reżyseria i scenografia: Waldemar Zawodziński
- Choreografia: Janina Niesobska
- Kostiumy: Izabela Stronias
- Przygotowanie chóru: Grzegorz Pecka
CALINECZKA 25 i 26 września, godz. 10:00
Baśnie Andersena ujmują, zawierają głęboki sens humanistyczny i przekazują uniwersalną, ponadczasową wartość: przez zaczarowany świat kolorowych kwiatów, zwierząt, owadów, wróżek, dobrych i złych duchów ukazują ludzkie charaktery i problemy. Wszyscy przecież znamy: Brzydkie kaczątko, Księżniczkę na ziarnku grochu, Królową śniegu i wiele innych cudownych bajek autorstwa tego wspaniałego baśniopisarza.
„Calineczka” to wspaniała podróż i zapierające dech w piersiach przygody maleńkiej dziewczynki i jej przyjaciół w magicznym świecie przyrody. Otóż w tajemniczych okolicznościach pojawia się maleńka Calineczka, która staje się radością pewnej starszej Pani. Piękny kwiat nenufaru służy jej za kołyskę, błękitne płatki fiołków zastępują materac, a płatek róży – kołdrę. Marzeniem Calineczki jest kraina elfów, lecz w trakcie swojej podróży, zostaje porwana przez rodzinę muzykujących żab „Trio skrzek”, a następnie trafia do „Rewii szczypawek”. W trakcie swojej wędrówki napotyka mysz, kreta i wiele innych ciekawych postaci. Jaki los czeka piękną dziewczynkę, komu przypadnie do gustu? …zobaczymy już wkrótce, na scenie Teatru! Ta przepełniona muzyką i śpiewem opowieść zapewni całej Twojej rodzinie doskonałą zabawę i udowodni, że nie trzeba być dużym, by dokonać wielkich czynów i stać się kimś naprawdę wyjątkowym. W przedstawieniu wezmą udział soliści, artyści chóru, tancerze i orkiestra Opery Lubelskiej, a główne role dziecięce – Calineczkę i Księcia Elfów – zagrają nasi młodzi artyści Chóru Dziecięco-Młodzieżowego Opery Lubelskiej.
ZEMSTA NIETOPERZA 28 września, godz. 18:00 oraz 29 września, godz. 17:00
„Zemsta nietoperza” Johanna Straussa uznana została za arcydzieło operetki wiedeńskiej. Po pierwszym wystawieniu zdobyła wszechświatową sławę i do dziś niepodzielnie króluje w repertuarach największych teatrów operowych. Wspaniała muzyka – walce, polki, arie oraz intrygujące, pełne humoru libretto, w doskonałym tłumaczeniu Juliana Tuwima – na naszej scenie tym razem w reżyserii Artura Barcisia!
Streszczenie fabuły „Zemsty nietoperza” nie jest konieczne, bo to nie ona jest najważniejsza: to komedia charakterów. Mamy tutaj całą galerię barwnych postaci: Rozalinda – piękna, nieco znużona swoim życiem w dobrobycie żona, która chętnie uległaby pokusie; Eisenstein – mąż Rozalindy, który jest znanym kobieciarzem, a znieważenie policjanta, za które ma trafić do więzienia, to jego najmniejszy grzeszek; Alfred – śpiewak (tenor, oczywiście) i poeta, odważny tylko w słowach; Adela – pokojówka, która marzy o wielkiej karierze i nie zawaha się użyć wszelkich środków, by ją osiągnąć; Książę Gigi – bajecznie bogaty, niezbyt rozgarnięty i okropnie znudzony, ciągle szuka nowych podniet; Blind – mierny adwokat, który załatwił swojemu klientowi… wyższą karę i w końcu Falke – przebiegły twórca całej intrygi. W dodatku na balu u Księcia w II akcie każdy udaje kogoś innego – trochę jak w życiu… Jednak wszyscy bohaterowie mają do siebie samych taki dystans, że traktujemy ich jeśli nie z sympatią, to przynajmniej z pobłażliwością…
- Libretto: Richard Genée i Karl Haffner wg wodewilu „Le Réveillon” Henri Meilhaca i Ludovica Halévy’ego
- Przekład: Julian Tuwim
Realizatorzy:
- Reżyseria: Artur Barciś
- Kierownictwo muzyczne: Ruben Silva
- Opracowanie muzyczne, dyrygent: Łukasz Sidoruk
- Choreografia: Iwona Runowska
- Scenografia i kostiumy: Tatiana Kwiatkowska
- Multimedia: Franciszek Barciś
- Przygotowanie chóru: Grzegorz Pecka