Departament Środowiska i Zasobów Naturalnych UMWL przypomina o dotychczasowych oraz informuje o nowych obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania opakowaniami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, jakie wprowadza ustawa z 14 kwietnia 2023 r. (Dz.U. 2023 poz. 877).
Od 1 stycznia 2024 r. przedsiębiorców prowadzących jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w których są oferowane produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami (np. kubki na napoje lub pojemniki na żywność z polipropylenu czy PET), obowiązuje nakaz pobierania opłat od użytkowników końcowych, przy czym:
- opłata produktowa ma być wnoszona na rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa do dnia 15 marca roku następującego po roku, w którym została naliczona;
- stawki opłaty za sztukę produktu jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będących opakowaniem wynoszą: 0,20 zł netto – w przypadku kubków na napoje, w tym ich pokrywek i wieczek, 0,25 zł netto – w przypadku pojemników na żywność;
- przedsiębiorcy pobierający opłatę będą musieli składać sprawozdania (za pośrednictwem BDO) oraz prowadzić ewidencję (papierową lub elektroniczną) liczby nabytych i wydanych (odpłatnie lub nieodpłatnie) produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Po raz pierwszy przedsiębiorcy składają sprawozdanie za rok 2023 obejmujące okres od 24 maja do dnia 31 grudnia 2023 r. Sprawozdanie nie obejmuje informacji o wysokości należnej opłaty.
Inne obowiązki przedsiębiorców to:
- obowiązek finansowania publicznych kampanii edukacyjnych, a także składania sprawozdań z ich realizacji (wszedł w życie 1 stycznia 2024 r.);
- zakaz wprowadzania do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w załączniku nr 7 do ustawy oraz wyrobów wykonanych z oksydegradowalnych tworzyw sztucznych;
- nakaz stosowania oznaczeń, czyli obowiązek informowania konsumenta o szkodliwości plastiku na środowisko poprzez oznakowanie niektórych produktów;
- nakaz wnoszenia opłat na pokrycie kosztów – 1) zbierania odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych tego samego rodzaju, które przedsiębiorca wprowadził do obrotu (0,10 zł netto za 1 kg odpadów i 0,01 zł za sztukę wyrobów tytoniowych z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne i filtrów zawierających tworzywa sztuczne), 2) sprzątania, transportu i przetwarzania odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych tego samego rodzaju, jak odpady powstałe z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które przedsiębiorca wprowadził do obrotu (0,01 zł za sztukę);
- obowiązek zapewnienia alternatywnych opakowań, czyli zapewnienia swoim klientom dostępności w sprzedaży opakowań wielokrotnego użytku (wejdzie w życie 1 lipca 2024 r.).
Więcej o gospodarowaniu opakowaniami jednorazowego użytku przez przedsiębiorców na BIP UMWL w Lublinie (strona otwiera się w nowej karcie).