Opracowanie przewodnika z projektu oraz przygotowanie ostatnich działań szkoleniowych było przedmiotami dyskusji koordynatorów regionalnych projektu ME-Health w czasie spotkania w Graz (Austria) w dniach 19-20 września 2023 r.
Trzecie spotkanie koordynatorów regionalnych projektu poświęconego wsparciu zdrowia psychicznego młodzieży w dobie koronawirusa przybliża to przedsięwzięcie do końca. Na tym etapie prac kluczowe było dopracowanie przygotowanych już rozdziałów przewodnika, który będzie stanowić główny rezultat projektu ME-Health. Dokument ten będzie się skupiał na przedstawieniu pandemii koronawirusa jako sytuacji kryzysowej, w trakcie której wśród uczniów wystąpiło wiele problemów natury mentalnej i pedagogicznej. Ponadto zostaną w nim wskazane rekomendacje, jak nauczyciele i rodzice mogą przeciwdziałać tym problemom lub z nimi walczyć. Przedstawiciele 5 krajów partnerstwa (Austrii, Czech, Francji, Holandii i Polski) skupili się na omówieniu i korekcie opracowanych już rozdziałów przewodnika oraz wynikach selekcji narzędzi cyfrowych, które mogą służyć wsparciu zdrowia psychicznego młodzieży. Narzędzia te zostały zidentyfikowane w trakcie poprzednich działań projektowych, a sposób pracy z nimi będzie jednym z przedmiotów dyskusji w trakcie ostatniego szkolenia zaplanowanego w Czechach w listopadzie tego roku. W tym kontekście również koordynatorzy szczegółowo omówili program listopadowego szkolenia oraz jego cele.
Wypracowany do końca roku przewodnik w języku angielskim zostanie przetłumaczony na wszystkie języki narodowe projektu (polski, czeski, niemiecki, francuski i niderlandzki) oraz zaprezentowany na lokalnych wydarzeniach upowszechniających zorganizowanych w formie online lub fizycznej początkiem roku 2024.
Projekt ME-Health powstał z inicjatywy Województwa Lubelskiego i skupia przedstawicieli administracji regionalnych z Kraju morawsko-śląskiego (Czechy), Regionu Grand Est (Francja), Styrii (Austria), Województwa Lubelskiego oraz szkół, poradni psychologiczno-pedagogicznych i stowarzyszenia rodziców z krajów partnerstwa. Ponadto partnerem stowarzyszonym projektu jest szkoła Rijn IJssel z Holandii.
Głównym celem ME-Health jest wymiana dobrych praktyk w zakresie psychologicznych i pedagogicznych problemów, jakie dotknęły młodych ludzi w związku z epidemią COVID-19 i zmianami w edukacji z tym związanymi. W wyniku działań projektowych wypracowany zostanie model wsparcia/ baza wiedzy na rzecz pracowników placówek o charakterze edukacyjnym pozwalający na identyfikowanie psychologiczno-pedagogicznych problemów młodzieży związanych z epidemią koronawirusa i zmianami w funkcjonowaniu systemu edukacji w czasie kryzysu sanitarnego w UE.
Projekt będzie realizowany w okresie od 1 lutego 2022 do 31 maja 2024. Kwota dofinansowania z programu ERASMUS + wynosi 160 845 €.