Dziś marszałek Jarosław Stawiarski uroczyście wręczył Beneficjentom 22 umowy na kwotę blisko 9,7 mln zł. Kwota z Funduszy Europejskich na ten cel to prawie 4 mln zł na realizację działań związanych z udziałem w targach i wystawach o charakterze międzynarodowym oraz w misjach gospodarczych w ramach Działania 2.7 Lubelskie MŚP na rynkach zagranicznych.
Istotą Działania 2.7 jest umiędzynarodowienie MŚP działających w naszym regionie w celu wzrostu eksportu produktów i usług, w szczególności wysokiej techniki. Udział w targach, wystawach czy misjach gospodarczych umożliwi nawiązanie kontaktów biznesowych oraz zdobycie nowych rynków zbytu, kanałów dystrybucji (w tym elektronicznych hurtowych i detalicznych kanałów dystrybucji). W ramach naboru wniosków o dofinansowanie alokacja wyniosła ponad 11,2 mln zł, a wartość złożonych 49 wniosków opiewała na ponad 8,8 mln wnioskowanego dofinansowania. Umożliwiło to wybranie do dofinansowania wszystkich 30 pozytywnie ocenionych projektów o łącznej całkowitej wartości 13,6 mln zł, z czego wkład z Funduszy Europejskich to ponad 5,6 mln zł.
Lubelskie przedsiębiorstwa na arenie międzynarodowej
Wsparcie w Działaniu 2.7 to stymulowanie wdrażania w mikroprzedsiębiorstwach oraz małych i średnich firmach kompleksowych strategii eksportowych, co będzie rzutować na poprawę ich pozycji w światowych łańcuchach dostaw. Fundusze na ten cel pozwolą również na tworzenie warunków dla rozwoju przedsiębiorczości oraz obsługi inwestora, a także rozwijanie zaawansowanych form współpracy międzynarodowej. Pozyskane pieniądze mogą pokryć nawet do połowy kosztów związanych z promocją oferty firmy.
Sukces projektu promocyjnego jakiejkolwiek firmy wymaga poniesienia nakładów nie tylko na stanowisko wystawiennicze, wpis do katalogu, transport i zakwaterowanie uczestników, ale również na materiały promocyjne czy zorganizowanie dodatkowych pokazów. Jednak pomimo tych kosztów udział w targach i misjach międzynarodowych to opłacalna inwestycja i ogromna szansa na zdobycie nowych rynków.
– W województwie lubelskim mamy przedsiębiorców, którzy już wdrażają innowacyjne produkty i rozwiązania. Promocja lokalnych przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych umożliwi im nawiązanie nowych relacji i kontaktów biznesowym, a co za tym idzie, także promocję naszego regionu. Fundusze Europejskie w tym zakresie wspomagają prężnie działających przedsiębiorców, którzy to wsparcie mogą przeznaczyć na m.in. najem powierzchni wystawienniczej czy opłatę wpisową, a także transport i zakwaterowanie uczestników targów bądź misji gospodarczych – marszałek Jarosław Stawiarski.
Korzyści dla regionu
W wyniku podpisanych umów szacuje się, że 22 przedsiębiorstw wejdzie na nowe rynki zagraniczne, na których dotychczas nie prowadziły sprzedaży swoich usług i produktów. Rezultatem wspartych projektów będzie 191 nowych kontraktów handlowych zagranicznych oraz 531 nawiązanych przez lubelskie przedsiębiorstwa kontaktów biznesowych.