Fundusze Europejskie na infrastrukturę edukacyjną w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych

Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski oraz Burmistrz Miasta Bychawa Marta Krzyżak podpisali dziś umowę o dofinansowanie projektu na infrastrukturę edukacyjną w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych z Działania 7.5 Funduszy Europejskich dla Lubelskiego 2021-2027. Wartość umowy opiewa na kwotę niemal 2 mln zł, z czego prawie 1,7 mln zł to wsparcie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Projekt dotyczy modernizacji części Przedszkola Samorządowego Nr 1 w Bychawie wraz z zakupem wyposażenia obiektu, w tym mebli, zabawek i pomocy dydaktycznych, sprzętu elektronicznego, jak również wykonanie robot budowlanych i wyposażenie kuchni. Dzięki realizacji projektu z nowego przedszkola korzystać będzie 225 najmłodszych mieszkańców Bychawy i okolic.

Jestem przekonany, że modernizacja i rozbudowa przedszkola wraz z zakupem wyposażenia obiektu pozwoli na wyrównanie szans dzieci z obszarów wiejskich poprzez zwiększenie dostępności do edukacji przedszkolnej. Realizacja projektu poprawi zarówno jakość kształcenia jak i dostępność nauczania dla wszystkich maluchów w regionie, przez co dzieci będą miały zapewnione odpowiednie warunki do prawidłowego rozwoju, wychowania i nauczaniamówił marszałek Jarosław Stawiarski.

W wyniku realizacji projektu nastąpi wzrost jakości kształcenia oraz wzrost dostępności nauczania dla wszystkich uczniów w regionie, dzięki czemu dzieci będą miały zapewnione warunki do prawidłowego rozwoju, wychowania i nauki. Z nowego przedszkola będzie mogło korzystać 225 najmłodszych mieszkańców Bychawy i okolic.

Cieszę, że dzięki funduszom europejskim będziemy mogli zrealizować tę bardzo ważną społecznie inwestycję. W ramach planowanych prac zostaną zmodernizowane cztery sale sensoryczne, zakupimy sprzęt komputerowy oraz wykonamy remont łazienek. Dzięki temu nasze przedszkolaki będą miały komfortowe warunki, nieporównywalne do tych jakie mają obecniedodała Burmistrz Marta Krzyżak.

 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne w Programie

 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) to instrument rozwoju terytorialnego, o którym mowa w pakiecie rozporządzeń polityki spójności na lata 2021-2027 i Ustawie z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.

Łącznie na realizację projektów ZIT w Programie przewidziano blisko 229,9 mln euro, w tym ponad 207,8 mln euro z EFRR oraz ponad 22,1 mln euro z EFS+. Kwota ta uwzględnia realizację ZIT na terenie 17 Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (MOF), w ramach których nawiązało współpracę łącznie 72 gminy i 7 powiatów.

Miasto Bychawa wchodzi w skład Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Lubelskiego Obszaru Metropolitarnego (MOF LOM), który obejmuje jeszcze 21 gmin: Lublin, Świdnik, Lubartów, Łęczna, Piaski, Bełżyce, Nałęczów, Konopnica, Jastków, Głusk, Wólka, Niemce, Niedrzwica Duża, Garbów, Mełgiew, Wojciechów, Strzyżewice, Jabłonna, Lubartów, Spiczyn i Kamionka oraz 4 powiaty: Lubelski, Lubartowski, Puławski i Świdnicki. Dla obszaru MOF LOM dedykowane jest wsparcie w programie Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, wynoszące ponad 66,6 mln euro. Powyższa kwota pozwoli zrealizować 45 zaplanowanych projektów przez Stowarzyszenie Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego.

Nabór projektów w ramach Działania 7.5 trwa nadal

Nabór wniosków o dofinansowanie w ramach Działania 7.5 ma charakter otwarty, co oznacza, że do 29 listopada 2024 r. wciąż można składać wnioski o dofinansowanie projektów, zaś projekty oceniane są na bieżąco. Alokacja na nabór to ponad 72,4 mln zł. Wnioskodawcami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie są:

  • jednostki samorządu terytorialnego, ich związki, porozumienia i stowarzyszenia,
  • uczelnie zawodowe i uczelnie akademickie prowadzące studia o profilu praktycznym,
  • organy prowadzące ośrodki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki oświatowe.

Dofinansowanie w ramach naboru mogą otrzymać projekty uwzględniające inwestycje w:

1) infrastrukturę edukacji przedszkolnej, w tym w szczególności na obszarach deficytowych,

2) infrastrukturę włączającą dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

3) adaptacje pracowni symulujących rzeczywiste warunki pracy do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami w szkołach/placówkach ogólnodostępnych,

4) infrastrukturę kształcenia zawodowego w celu dostosowania do potrzeb rynku pracy,

5) infrastrukturę kształcenia ustawicznego zawodowego i praktycznego prowadzonego
w formach pozaszkolnych, tj. kwalifikacyjnych kursów zawodowych, kursów umiejętności zawodowych (z wyłączeniem kursów kompetencji ogólnych), w celu umożliwienia uzyskania i uzupełnienia umiejętności i kwalifikacji zawodowych osób dorosłych,

6) infrastrukturę szkolnictwa wyższego zawodowego oraz specjalistyczną infrastrukturę (typu pracownie zawodowe) szkolnictwa wyższego akademickiego prowadzącego studia o profilu praktycznym w celu podniesienia jakości kształcenia i dostosowania do potrzeb rynku pracy.