Po latach starań w Teatrze im. J. Osterwy uruchomiona zostanie scena kameralna – REDUTA. Pierwszą premierą zaplanowaną w tej kultowej przestrzeni, której nazwa odwołuje się do historycznej Reduty Osterwy, będą „Emigranci” Sławomira Mrożka. Przedstawienie odbędzie się w niedzielę (3 listopada) o 19.
Reduta to pierwszy w Polsce eksperymentalny teatr-laboratorium założony przez Juliusza Osterwę i Mieczysława Limanowskiego, który działał w latach 1919-1939 w Warszawie (1919–1924 i 1931–39), Wilnie i Grodnie (1925–1929). Nazwa zespołu nawiązywała do charakteru Sal Redutowych Teatru Wielkiego w Warszawie.
Teatr-laboratorium zainaugurował swoją działalność rok po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Osterwa i Limanowski odczuwali rozczarowanie bezideowym charakterem życia teatralnego i pragnęli zainicjować jego artystyczną i etyczną przemianę. Reduta miała być wspólnotą ludzi gotowych całkowicie poświęcić się pracy teatralnej, pracy nad sobą i służbie społecznej, a tym samym przyczynić się do stworzenia oryginalnego stylu narodowego wywiedzionego z dzieł Mickiewicza, Norwida i Wyspiańskiego. Repertuar teatru popularyzował polską dramaturgię współczesną: Jerzego Szaniawskiego, Tadeusza Rittnera, Kazimierza Przerwę-Tetmajera, Władysława Orkana, Michała Bałuckiego i Stefana Żeromskiego. Prapremierą dramatu Żeromskiego „Ponad śnieg bielszym się stanę” Reduta zainaugurowała działalność 29 listopada 1919. Tradycja Reduty stanowi jedną z najważniejszych tradycji polskiego teatru.
SCENA REDUTA W TEATRZE IM. JULIUSZA OSTERWY
Lubelski Teatr Miejski został upaństwowiony 18 sierpnia 1949, wówczas instytucja przyjęła imię Juliusza Osterwy. W tym okresie w lubelskim teatrze pracowało wielu cenionych aktorów i reżyserów wywodzących się z Reduty – to oni nadawali teatralnej społeczności specyficzny ton. W 1961 roku grupa aktorów: Halina i Jan Machulscy, Nina Czerska, Janusz Cywiński i Kazimierz Kurek powołała do życia eksperymentalną scenkę Teatru Osterwy – „Redutę 61”. Scena na czwartym piętrze teatru mogła pomieścić do sześćdziesięciu osób, a jej celem była prezentacja najnowszych osiągnięć dramaturgii krajowej. Swoją działalność zainaugurowała prapremierą „Na pełnym morzu” Sławomira Mrożka. Scena znalazła szeroki rezonans wśród lubelskich teatromanów.
Z biegiem lat Reduta 61 zmieniała nazwę, przekształcając się najpierw w Scenę Małych Rzeczywistości, a następnie w Scenę Inicjatyw, na której 29.11.1965 roku wystawiono głośną prapremierę scenicznej adaptacji stenogramu pierwszego procesu członków załogi Majdanka – „Nigdy więcej”. W ciągu lat Reduta zaowocowała szeregiem ciekawych spektakli i eksperymentów i wpisała się na stałe w działalność Teatru J. Osterwy. Nowa „Reduta 70” zainaugurowała działalność premierą „Śmiesznego staruszka” T. Różewicza w reż. H. Kajzera w nowej, specjalnie przystosowanej sali na pierwszym piętrze Teatru. Tutaj 17.04.1997 miała miejsce głośna premiera „Rozmów z katem” K. Moczarskiego w reż. Zbigniewa Sztejmana. Przedstawienie było grane do roku 2010 i osiągnęło zawrotną liczbę 257 spektakli.