Prezes Lang Team Czesław Lang, wicemarszałek Michał Mulawa, członek zarządu Zdzisław Szwed oraz prezydent Chełma Jakub Banaszek spotkali się dzisiaj w Lubelskim Centrum Konferencyjnym w Lublinie, żeby podsumować 79. Tour de Pologne, który na przełomie lipca i sierpnia przebiegał przez drogi naszego województwa. Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem „Wyścig dla Pokoju”.
Podczas spotkania przypomnieliśmy etapy tras, które przebiegały przez województwo lubelskie. Zgromadzonym zostały przedstawione badania medialne i analiza efektywności marketingowej wydarzenia. Podziękowano też wszystkim zaangażowanym w organizację wyścigu: gospodarzom miast, samorządowcom, służbom mundurowym oraz Departamentowi Promocji, Sportu i Turystyki UMWL. Mogliśmy także obejrzeć spot podsumowujący tour w województwie lubelskim.
– Razem zrobiliśmy kawał wielkiej roboty, pokazaliśmy piękną Polskę na całym świecie, daliśmy ludziom radość i za to wszystkim z całego serca bardzo dziękuję – podsumował prezes Lang Team Czesław Lang.
- Tour De Pologne, który odbywał się w dniach 30 lipca – 5 sierpnia 2022, jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych wydarzeń sportowych w kraju. W wyścigu wystartowało 18 najlepszych światowych ekip kolarskich z rankingu UCI World Teams. Organizatorzy przewidzieli też tzw. dzikie karty. Łącznie było to ok. 160 kolarzy. Wyścig jest doskonałą formą do zaprezentowania piękna Lubelszczyzny nie tylko w kraju, ale przede wszystkim na całym świecie.
– Po piętnastu latach 78. Tour de Pologne zawitał do regionu lubelskiego i dwa lata z rzędu gościł u nas. Z zaangażowaniem samorządowców mogliśmy pokazać piękno regionu lubelskiego. Jest to jedna z największych imprez, która promowała nasze województwo i jego walory w ostatnim dziesięcioleciu. Uważamy to za wielki sukces marketingowy – podkreślał wicemarszałek Michał Mulawa.
– Wszyscy wiemy, jakie tłumy witały kolarzy. Te emocje zawitały nie tylko do dużych miast, ale szczególnie w małych miejscowościach ludzie czekali na to wydarzenie. Mam nadzieję, że współpraca z Czesławem Langiem będzie dalej kontynuowana po to, żeby promować województwo i uczyć młodzież sportu – dodał członek zarządu Zdzisław Szwed.
W województwie lubelskim przebiegały trasy 3 etapów:
Kielce – Lublin (218,8 km)
na trasie m.in. miejscowości Zawada, Annopol (lotna premia), Józefów nad Wisłą (lotna premia), Łaziska, Dobre (górska premia), Kazimierz Dolny (premia specjalna), Wylągi (górska premia), Nałęczów (lotna premia), Płouszowice
Chełm – Zamość (205,6 km)
na trasie m.in. miejscowości Żmudź, Raciborowice, Hrubieszów (lotna premia), Lipowiec, Michałów-Kolonia (górska premia), Sabaudia (górska premia), Tomaszów Lubelski (lotna premia), Józefów, Zwierzyniec, Szczebrzeszyn (lotna premia)
Kraśnik – Przemyśl (237,9 km)
na trasie m.in. miejscowości Polichna, Modliborzyce, Janów Lubelski (górska premia), Bieliny, Nowa Sarzyna
– Kiedy słyszymy od ekspertów z całego świata, że ten wyścig poziomem dorównuje innym wielkim tourom, to jest powód do pokłonów dla całego Lang Teamu. My samorządowcy, zabiegamy o to, żeby trasy wyścigu przebiegały przez nasz region. Nie było do tej pory tak wielkiego wydarzenia sportowego na Lubelszczyźnie – mówił prezydent Chełma Jakub Banaszek.
Tour de Pologne
Tour de Pologne to jeden z najważniejszych wyścigów świata, należący do prestiżowego cyklu UCI World Tour w kolarstwie szosowym, zrzeszającego największe imprezy kolarskie, w tym Tour de France czy Giro d’Italia. Tour de Pologne jest uznaną marką sportową o zasięgu międzynarodowym, w wyścigu biorą udział gwiazdy światowego kolarstwa. Wyścig cieszy się dużą popularnością i rozpoznawalnością wśród osób zainteresowanych sportem i jest liderem spośród krajowych letnich imprez sportowych. Aż 17% uczestników badania wymieniło spontanicznie nazwę wyścigu.
To impreza:
- o międzynarodowej marce, która promuje Polskę za granicą;
- na wysokim poziomie sportowym;
- promująca zdrowy styl życia;
- organizowana na światowym poziomie;
- jedna z największych imprez sportowych w Polsce;
- o dużej tradycji, która nawiązuje do istotnych wydarzeń w historii Polski;
- łącząca pokolenia, o rodzinnym charakterze;
- względem prestiżu dorównuje takim wyścigom jak Tour de France czy Vuelta a Espana;
- organizacja startu lub mety etapu wyścigu Tour de Pologne w danej miejscowości jest dla niej dobrą formą promocji wartą udziału finansowego w kosztach organizacji;
- znacząco popularyzująca kolarstwo w Polsce.
Dane z raportu organizatora Tour de Pologne opracowanego na podstawie badań mediowych i sondaży przeprowadzonych przez Pentagon Research:
- dzięki organizacji 79. edycji Tour de Pologne zainteresowanie kolarstwem szosowym zadeklarowało 21% interesujących się sportem;
- deklarowane zainteresowanie sportem utrzymuje się w 2022 r. na poziomie nieco poniżej 70%.
- 68% ankietowanych deklarujących się jako kibice kolarstwa wskazało Tour de Pologne jako najchętniej oglądany przez nich wyścig w przekazach telewizyjnych;
- połowa z ankietowanych widzów deklarujących się jako kibice kolarstwa przyznała, że transmisje z 79 edycji Tour de Pologne oglądała przynajmniej 15 minut;
- zdecydowana większość badanych uznała, że Tour de Pologne jest najchętniej oglądanym wyścigiem cyklu UCI World Tour wśród polskich fanów kolarstwa i wyprzedza takie wydarzenia jak Tour de France czy Giro d’Italia;
- zdaniem 93% badanych, którzy oglądali transmisje wyścigu, pokazywanie pięknych ujęć krajobrazów z lotu ptaka szczególnie przyczynia się do promocji Polski oraz poszczególnych regionów, przez które przebiega trasa wyścigu;
- około 57% wszystkich osób, które spotkały się z informacjami o tegorocznej edycji Tour de Pologne, zetknęło się z transmisjami z przebiegu wyścigu, a ponad połowa z nich zobaczyła łącznie więcej niż godzinę transmisji. Ponadto około 42% grupy, która spotkała się z informacjami o TdP deklaruje, że aktywnie śledziła relacje z jego przebiegu;
- 11% osób, do których dotarły informacje o Tour de Pologne deklaruje, że kibicowało kolarzom na trasie, co daje według Pentagon Research liczbę 4,05 mln osób.
- Tour de Pologne było najbardziej rozpoznawalną imprezą lata 2022 w Polsce (wskazało ją 17% ankietowanych wymieniające spontanicznie nazwę wyścigu);
- organizacja Tour de Pologne spotkała się z ogromnym poparciem społecznym mieszkańców – 83% oceniło pozytywnie wpływ Tour de Pologne na wizerunek miast-organizatorów, ponadto 70% badanych odpowiedziało też pozytywnie na możliwość ponownej organizacji jednego z etapów w 2023 r.;
- Jazda na rowerze jest jedną z najpopularniejszych form aktywności fizycznej. Ponad połowa badanych wskazuje ją jako główną aktywność, którą podejmowała w ostatnim roku;
- Aż 58% mieszkańców Polski w przedziale wiekowym 18-65 jeździło w 2022 roku na rowerze;
- Około 40% badanych wskazuje jazdę na rowerze jako najprzyjemniejszą formę aktywności fizycznej. Rower wykorzystywany jest najczęściej w celach rekreacyjnych;
- Badani niemal jednogłośnie zgadzają się z opinią, że wyścig Tour de Pologne ma duży udział w popularyzacji kolarstwa w Polsce. Jest to opinia 89% osób, do których dotarł przekaz dotyczący edycji wyścigu w 2022 roku.
- Co roku powstaje 15-20 tysięcy materiałów redakcyjnych związanych z Tour de Pologne w najważniejszych mediach w Polsce (telewizja, internet, social media, radio, prasa, kino, outdoor);
- transmisje z wyścigu emitowane są w wielu krajach świata – w ubiegłym roku było to 80 krajów m.in. Francja, Czechy, RPA, Kanada, Australia, USA, Nowa Zelandia i Belgia;
- relacje z II ubiegłorocznych etapów przejeżdżających przez województwo lubelskie;
- w samej tylko TVP Sport obejrzało („na żywo” oraz powtórki) ponad 1 milion widzów łącznie;
- relacje te powstają nie tylko w trakcie trwania wyścigu, ale przez cały rok.
Łączna wartość promocji Tour de Pologne 2022 to ponad 292 mln zł.
Pełna relacja z konferencji podsumowującej 79. Tour de Pologne dostępna na profilu Faceboook (link otwiera się w nowym oknie)