Zakup 20 trolejbusów, budowa niemal 6 km ścieżek rowerowych oraz modernizacja infrastruktury komunikacyjnej to tylko niektóre efekty projektów, które zostaną zrealizowane w Lublinie, Mełgwi oraz Głusku dzięki wsparciu Funduszy Europejskich. Dziś w siedzibie urzędu marszałkowskiego marszałek Jarosław Stawiarski oraz wicemarszałek Piotr Breś popisali 4 umowy o dofinansowanie projektów w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Wartość zawartych umów to blisko 121,8 mln zł, z czego ponad 90 mln zł to wsparcie UE.
Podpisanie umów o dofinansowanie jest efektem rozstrzygnięcia naboru w zakresie Działania 5.1 Niskoemisyjny transport miejski, w którym alokacja wynosiła 32,4 mln euro, czyli ponad 138,5 mln zł. Dofinansowanie w ramach naboru mogły otrzymać projekty mające na celu poprawę jakości powietrza i ograniczenie hałasu oraz projekty w zakresie zakupu ekologicznego taboru autobusowego, budowy infrastruktury ładowania pojazdów, budowy ścieżek rowerowych, a także tworzenia punktów Park&Ride. Wnioskodawcami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie były m.in. jednostki samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną oraz spółki prawa handlowego, w których większość udziałów lub akcji posiadają JST lub ich związki.
W przedmiotowym naborze złożono i wybrano do dofinansowania 4 projekty, które są przedmiotem podpisywanych dziś umów. Umowy zawarto z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym – Lublin Sp. z o.o. w Lublinie, Gminą Lublin, Gminą Głusk oraz Gminą Mełgiew. Kwoty dofinansowania UE w poszczególnych umowach kształtują się od 4 mln zł do ponad 55,8 mln zł.
O projektach
Celem Działania 5.1 Niskoemisyjny transport miejski jest wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej. Cel ten ma przełożenie na projekty planowane do realizacji.
Projekt MPK w Lublinie
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Lublin Sp. z o.o. zrealizuje projekt pn. „Zrównoważona mobilność miejska – rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego w Lublinie”. Inwestycja polega na budowie budynku obsługi pojazdów MPK przy ul. Głuskiej w Lublinie wraz z myjnią przejazdową i pętlą nawrotową. W ramach rozbudowy zajezdni na potrzeby bazy trolejbusowej dla pojazdów o napędzie alternatywnym powstaną także dojazdy i miejsca postojowe dla autobusów, a także instalacje oświetleniowe LED. Projekt zakłada również zakup 20 trolejbusów zeroemisyjnych oraz przeszkolenie 40 kierowców i 20 pracowników zaplecza technicznego w zakresie serwisowania pojazdów. W ramach projektu zaplanowano także działania edukacyjne promujące korzystanie z niskoemisyjnego transportu zbiorowego dla najmłodszych w formie 30 spotkań edukacyjnych połączonych z przejazdem autobusem/trolejbusem zeroemisyjnym oraz prezentację zakupionych trolejbusów podczas Pikniku Komunikacyjnego zorganizowanego w ramach obchodów Europejskiego Tygodnia Mobilności. Szacuje się, że w wyniku realizacji projektu liczba użytkowników transportu publicznego wzrośnie do 9,15 mln osób rocznie, natomiast emisja gazów cieplarnianych spadnie o 989,03 CO2 w skali roku.
Projekt Gminy Lublin
„Infrastruktura dla niezmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego w Lublinie” to z kolei projekt realizowany przez Gminę Lublin, polegający na rozbudowie systemu dróg rowerowych i pieszych. Realizacja inwestycji dotyczy infrastruktury dla ruchu niezmotoryzowanego oraz likwidacji utrudnień i zagrożeń w ruchu pieszym i rowerowym poprzez tworzenie możliwie bezkolizyjnych, ciągłych i bezpiecznych tras pieszych i rowerowych. Oprócz tego założono budowę przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerów, zatok autobusowych oraz budowę i przebudowę oświetlenia ulicznego i kanału technologicznego. W ramach projektu powstanie blisko 4,2 km ścieżek rowerowych m.in. przy ulicach: Abramowickiej, Nałęczowskiej, Lwowskiej, Podzamcze, Raszyńskiej i Tarninowej, Zorza oraz pomiędzy ul. Kryształową i Berylową, a także wzdłuż al. Warszawskiej w Lublinie, które uzupełnią brakujące elementy istniejącego już systemu dróg rowerowych. Projekt zakłada także budowę i przebudowę 2 km chodników wraz przejściami dla pieszych i oświetleniem oraz przebudowę i modernizację ponad 2 km infrastruktury transportu publicznego w celu lepszej integracji m.in. z ruchem pieszym i rowerowym oraz dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. Szacuje się, że liczba użytkowników infrastruktury rowerowej wzrośnie do blisko 132 tys. osób rocznie. Dzięki realizacji projektu szacowana emisja gazów cieplarnianych spadnie 80,45 CO2 w skali roku.
Projekt Gminy Głusk
Z kolei Gmina Głusk zrealizuje projekt pn. „Poprawa dostępności komunikacji publicznej na terenie gminy Głusk”, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa i dostępności transportu publicznego oraz rozwój zrównoważonej mobilności na terenie gminy. Zakres projektu obejmuje m.in. rozbudowę dróg gminnych Dominów – Żabia Wola, Kalinówka – Wilczopole – Kliny poprzez budowę ciągów pieszych i pieszo-rowerowych, budowę chodników z oświetleniem w Dominowie wzdłuż ulic Rynek, Pięknej i Parkowej, czy ul. Kwiatów Polskich w Wólce Abramowickiej. W ramach projektu planowana jest także modernizacja 4 i zakup 6 wiat przystankowych i rowerowych. W Wilczopolu i Kazimierzówce zakupione zostaną 2 samoobsługowe stacje naprawy rowerów Bike& Ride, gdzie dodatkowo powstanie 10 miejsc postojowych. Bezpieczeństwu uczestników ruchu dedykowano budowę 22 miejsc uspokojenia ruchu oraz radarowe wyświetlacze prędkości. Natomiast na pętli w miejscowości Wilczopole zostanie zainstalowany monitoring. Dzięki realizacji projektu powstanie 1,4 km ścieżek rowerowych, roczna liczba użytkowników infrastruktury rowerowej wzrośnie do 77 tys. osób rocznie, a spadek emisji gazów cieplarnianych spadnie o 90 CO2 w skali roku. Dzięki 4 kampaniom informacyjno-edukacyjnym wrośnie świadomość ekologiczna mieszkańców gminy Głusk.
Projekt Gminy Mełgiew
Projekt Gminy Mełgiew pn. „Rozwój infrastruktury dla transportu niskoemisyjnego w gminie Mełgiew” o wartości ponad 4,8 mln zł i wsparciu UE w wysokości 4 mln zł pozwoli na przebudowę węzła przesiadkowego w Mełgwi w zakresie remontu nawierzchni i utworzenia stacji ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych przy istniejącym Park&Ride. Powstanie 14 miejsc parkingowych oraz 2 wiaty rowerowe Bike&Ride z 15 miejscami postojowymi. Modernizacja węzła zakłada budowę dostępnej wiaty przystankowej i dojście do peronu przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei w miejscowości Podzamcze przy drodze gminnej powstaną 2 przystanki autobusowe. Projekt zakłada także działania promujące korzystanie z niskoemisyjnego transportu zbiorowego, rowerowego i niezmotoryzowanego w postaci pikników edukacyjnych organizowanych w szkołach podstawowych na terenie gminy oraz spotu promocyjnego. Powyższe działania pozwolą na realizację celu projektu, którym jest wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej w kierunku gospodarki zeroemisyjnej poprzez inwestycje zwiększające ruch pieszy i rowerowy w centrach miast i ich obszarach funkcjonalnych. Zakłada się, że w wyniku jego realizacji roczna liczba użytkowników infrastruktury rowerowej wzrośnie do blisko 55 tys. osób, a szacowana wartość emisji gazów cieplarnianych spadnie o 149 CO2/rok.
– Przyznane dofinansowanie umożliwi realizację kluczowych inwestycji na rzecz zrównoważonej mobilności w regionie. Projekty te są ze sobą spójne i wzajemnie się uzupełniają, tworząc kompleksową sieć transportową opartą na zasadach niskoemisyjności i multimodalności. Każda z tych inwestycji to krok w stronę nowoczesnego, ekologicznego i przyjaznego dla mieszkańców transportu publicznego. Chcemy, by nasze miasta i gminy były miejscami, w których mieszkańcy mogą poruszać się w sposób wygodny i zrównoważony, co jest korzyścią nie tylko dla środowiska, ale też podnosi jakość życia – mówił podczas uroczystości Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.
– Miasto Lublin od lat przoduje w dziedzinie ekologicznego transportu publicznego, będąc jednym z trzech miast w Polsce – obok Gdyni i Tychów, które od połowy XX wieku wykorzystują trolejbusy w transporcie zbiorowym. Dzięki Funduszom Europejskim zarówno Lublin, jak i Głusk oraz Mełgiew staną się miejscami bardziej ekologicznymi i przyjaznymi do życia. Dzięki wsparciu Funduszy Europejskich mieszkańcy województwa lubelskiego zyskają nowoczesną, przyjazną środowisku i komfortową infrastrukturę transportową – dodał Wicemarszałek Województwa Lubelskiego Piotr Breś.