Port Lotniczy Lublin ma nowoczesny terminal cargo

Port Lotniczy Lublin uruchomił terminal cargo. Inwestycja kosztowała blisko 18 mln zł. Nowoczesny obiekt pozwoli na obsłużenie każdego rodzaju ładunku transportowanego drogą powietrzną. W konferencji prasowej na lotnisku wzięli udział marszałek Jarosław Stawiarski i wicemarszałek Piotr Breś.

Terminal to nowoczesna hala magazynowo-przeładunkowa o powierzchni blisko 2 tys. mkw., w tym z pomieszczeniami przeznaczonymi do obsługi towarów specjalnych: materiałów niebezpiecznych, przesyłek wartościowych i przesyłek łatwo psujących się. Obiekt będzie wykorzystywany do świadczenia usług w najwyższym standardzie obsługi przeładunkowej, importowej, eksportowej oraz magazynowej ładunków cargo na terenie całego kraju, Europy oraz obszaru pozaunijnego.

Transport lotniczy cargo to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi transportu w Polsce, z ogromnymi możliwościami rozwoju. Mając na uwadze inwestycje infrastrukturalne, zarówno drogowe jak i kolejowe, rola takiej inwestycji w województwie lubelskim jest nie do przecenienia i dopina brakujący komponent lotniczy. Jestem przekonany, że nowy terminal będzie ważnym elementem w łańcuchu transportowym w tej części naszego kraju. Jesteśmy gotowi obsłużyć kompleksowo towary przylatujące i wylatujące bezpośrednio z Portu Lotniczego Lublin – mówi prezes Portu Lotniczego Lublin Krzysztof Matuszczyk.

Magazyn terminala wyposażony jest w 5 ramp załadunkowo-rozładunkowych. Obiekt jest przystosowany do jednoczesnej obsługi 3 samochodów ciężarowych (do 24 ton każdy) po stronie przyjęcia towaru, oraz 2 aut ciężarowych po stronie wydania towaru. Załadunek towaru przygotowanego na paletach, dostosowanego do załadunku z rampy odbywa się przy użyciu elektrycznych wózków. Obok magazynu cargo powstał także budynek biurowy oraz plac manewrowy wraz z drogą dojazdową i chodnikami.

Terminal cargo PLL wyposażony jest w wysokiej jakości skaner, umożliwiający prześwietlenia wielkogabarytowego ładunku o prześwicie 180×180 cm. Jest on w stanie obsłużyć szeroką gamę ładunków, m.in.: części do samolotów, gdzie wymiary przesyłki przekrają 6 m, a ładunek ma nierównomierny kształt i waży ponad 500 kg.

Cieszę się, że budowa hali magazynowo-przeładunkowej na terenie Portu Lotniczego Lublin dobiegła końca. Inwestycja ta otwiera przed lotniskiem i naszym regionem zupełnie nowe perspektywy rozwojowe – stanowi szansę, by zawalczyć o mocną pozycję na międzynarodowym rynku usług spedycyjnych. Lubelski port lotniczy dzięki dogodnemu położeniu i dobremu skomunikowaniu ma potencjał, by stać się ważnym punktem obsługi i przeładunku towarów transportowanych do wielu krajów Wspólnoty Europejskiej. Jestem przekonany, że funkcjonowanie nowego terminalu cargo poprawi jakość i zakres oferty logistycznej naszego województwa, zdynamizuje rozwój gospodarczy regionu, przyczyni się do wzrostu liczby miejsc pracy oraz znacząco poszerzy możliwości eksportowe lubelskich producentów – mówi marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.

Port Lotniczy Lublin świadczy usługi cargo od marca 2021 roku. Przez ten czas z oferty skorzystało 40 firm, które nadały ok. 450 ładunków o łącznej wadze ponad 1200 ton. Najdalej towary trafiły do kontrahentów z USA i Japonii, inne do Islandii, Belgii, Włoch, Niemiec, Hiszpanii, Ukrainy oraz Izraela. Były to m.in. części samolotów, części motoryzacyjne, przesyłki ogólne, tzw. general cargo, pomoc humanitarna dla Ukrainy oraz przesyłki pocztowe.

Otwarcie nowoczesnego magazynu dodatkowo otwiera szanse rozwoju usługi cargo. Możliwość wysłania towarów bezpośrednio z Portu Lotniczego Lublin jest niewątpliwie atutem dla lokalnych przedsiębiorców, eksportujących swoje produkty do wielu krajów świata. Lotnisko ułatwia również import przesyłek, które mogą być odprawione celnie i odebrane lokalnie, a od teraz mogą być również przechowywane. Elastyczne godziny pracy lotniskowego cargo oraz brak długich kolejek zdecydowanie skraca czas dostawy.

Wszelkie czynności realizowane w magazynie cargo odbywają się we współpracy z Urzędem Celno-Skarbowym, obsługą naziemną portu oraz pod nadzorem Straży Granicznej, Służby Ochrony Lotniska oraz Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej.

Lubelskie lotnisko posiada szereg atutów, które sprzyjają prowadzeniu usługi cargo. Port ma status lotniska międzynarodowego, dostępnego przez 24 godziny na dobę. Wyposażony jest w urządzenia nawigacyjne (ILS kat. 2) umożliwiające wykonywanie operacji lotniczych w ograniczonych warunkach pogodowych. Ponadto lotnisko jest świetnie skomunikowane z siecią dróg międzynarodowych, ekspresowych oraz z koleją. Atutem jest również lokalizacja Portu Lotniczego Lublin przy wschodniej granicy Unii Europejskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie najważniejszych przejść granicznych.

galeriaGALERIA