W Ludwinie (pow. łęczyński) podpisano dziś (15.06.2022 r.) umowę na realizację zadania inwestycyjnego pn.: „Przeciwdziałanie skutkom społeczno-gospodarczym Covid-19, poprzez rozbudowę drogi wojewódzkiej Nr 820 od km 19+050 do km 28+460”. Umowa została zawarta pomiędzy Zarządem Dróg Wojewódzkich w Lublinie, którą reprezentował Dyrektor ZDW Paweł Szumera, a firmą Strabag, reprezentowaną przez Dyrektora Marcina Zielińskiego. Podpisaniu umowy towarzyszył marszałek Jarosław Stawiarski.
Rozbudowa drogi zostanie zrealizowana dzięki dofinansowaniu z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych oraz przy wkładzie z budżetu Województwa Lubelskiego.
Szczegóły inwestycji:
Nazwa działania:
Przeciwdziałanie skutkom społeczno-gospodarczym Covid-19 poprzez rozbudowę drogi wojewódzkiej Nr 820 od km 19+050 do km 28+460
Długość odcinka:
9,41km
Wartość zadania:
81 973 425,58zł
Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych:
76mln zł
Wkład z budżetu Województwa Lubelskiego:
5 973 425,58mln zł
Wykonawca:
Strabag Sp. z o.o. z Pruszkowa
Opis istniejącej drogi:
Przeznaczona do rozbudowy droga wojewódzka nr 820 Sosnowica Dwór – Łęczna na odcinku objętym projektem posiada klasę techniczną drogi – G (główna). Przedmiotowa droga posiada dużą dostępność do posesji poprzez zjazdy. Rozbudowa drogi ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w szczególności w okresie wakacyjnym, gdzie występuje wzmożony ruch turystyczny – ruch rowerowy i pieszy.
Droga wojewódzka na całym odcinku objętym opracowaniem posiada w istniejącym stanie przekrój jednojezdniowy szlakowy (uliczny / półuliczny występuje lokalnie w terenie zabudowanym) z dwoma pasami ruchu o szerokości jezdni ok. 5,60 – 6,50 m.
Jej stan techniczny w wielu miejscach jest zły z powodu występowania licznych spękań, wyboi, łat, kolein oraz ubytków kruszywa i lepiszcza.
Założenia projektowanej drogi:
- długość odcinka: 9,41km;
- klasa techniczna drogi – G(główna);
- obciążenie nawierzchni: 115kN/oś;
- prędkość projektowa – 50km/h;
- prędkość miarodajna: 70km/h;
- szerokość jezdni: 7,00m (2×3,50m);
- szerokość poboczy: 2×1,25m.
Konstrukcja nowej nawierzchni na odcinkach o łącznej długości 7,568km:
- 15cm – warstwa ulepszonego podłoża z kruszywa (i/lub gruntu) stabilizowanego cementem;
- 15cm – warstwa ulepszonego podłoża z kruszywa stabilizowanego cementem;
- 23cm – warstwa podbudowy zasadniczej z mieszanki niezwiązanej z kruszywem C90/3;
- 8cm – warstwa podbudowy zasadniczej z AC 22P;
- 5cm – warstwa wiążąca z AC 16W;
- 4cm – warstwa ścieralna z SMA 8.
Konstrukcja wzmacnianej nawierzchni o łącznej długości 1,842km:
- min. 5cm – warstwa wyrównawcza z AC 16W;
- 8cm – warstwa podbudowy zasadniczej z AC 22P;
- 5cm – warstwa wiążąca z AC16W;
- 4cm – warstwa ścieralna SMA 8.
Ronda:
- 4 sztuki (3 z drogami powiatowymi, 1 z DW Nr 813);
- szerokość zew. 40,00m (35,00m dla istniejącego w Ludwinie);
- szerokość jezdni – 5,00m.
Skrzyżowania:
- 13 skrzyżowań skanalizowanych lub zwykłych z drogami powiatowymi i gminnymi w tym:
*9 w terenie niezabudowanym;
* 4 w terenie zabudowanym.
Chodniki:
- szerokość chodnika odsuniętego od krawędzi jezdni – min. 1,5m (1,70m jeżeli występuje przy ścieżce rowerowej);
- szerokość chodnika przy krawędzi jezdni – min. 2,00m (2,20m jeżeli występuje przy ścieżce rowerowej).
Ścieżki rowerowe:
- szerokość dwukierunkowej ścieżki rowerowej odsuniętej od jezdni – min. 2,00m;
- szerokość dwukierunkowej ścieżki rowerowej przy jezdni – min. 2,80m.
Ciągi pieszo-rowerowe:
- szerokość ciągu pieszo-rowerowego odsuniętego od krawędzi jezdni – min.3,00m;
- szerokość ciągu pieszo-rowerowego przy krawędzi jezdni – min. 3,80m.
Zatoki autobusowe:
- 13 sztuk.
Most Drogowy (MD-2) w km 21+526,63 w miejscowości Dratów:
- rozpiętość całkowita – 18,30m;
- szerokość jezdni pomiędzy krawężnikami – 8,00m;
- szerokość ciągu pieszo-rowerowego – 3,90m;
- całkowita szerokość obiektu – 13,70m.