
Teatr Muzyczny w Lublinie
ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5, 20-029 Lublin
tel. (+48) 81 532 76 13
tel/fax: (+48) 81 534 41 58
www.teatrmuzyczny.eu
Teatr Muzyczny w Lublinie jest sceną operetkowo-musicalowo-operową, działającą nieprzerwanie od 1947 roku. W sezonie artystycznym 2007/2008 teatr obchodził swój 60-ty jubileusz twórczego istnienia. W okresie tych sześćdziesięciu lat, dzięki wytrwałej pracy zapaleńców zrodził się teatr, którego wcześniej nie było, teatr, który na stałe zagościł w świadomości i sercach lublinian.
W bogatym dorobku teatru znajdują się najznakomitsze pozycje muzyki operowej, operetkowej, i musicalowej, jak „Carmen” G. Bizeta i „Straszny Dwór” S. Moniuszki, „Wesoła wdówka” F. Lehara i „Baron cygański” J. Straussa, czy też cieszący się ogromnym i niesłabnącym zainteresowaniem publiczności musical „Skrzypek na dachu” J. Bocka, grany już od 1984 roku (!).
Teatr zaprasza do współpracy znakomitych solistów operowych z całej Polski oraz znanych i cenionych reżyserów, scenografów i dyrygentów. Wśród zaproszonych gości znajdą Państwo najznakomitsze nazwiska jak Marta Abako, solistka Opery Krakowskiej, Beatriz Balnco, solistka m.in. Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie i Warszawskiej Opery Kameralnej, Joanna Horodko, solistka Teatru Wielkiego w Łodzi, Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak, współpracująca na stałe z Operą Wrocławską i Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Izabela Kłosińska, Mieczysław Milun, i Kałudi Kałudow, soliści Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Leszek Skrla i Paweł Skałuba, soliści Opery Bałtyckiej, a także innych znanych artystów występujących na scenie zasługujących naszym zdaniem na Państwa uwagę.
Na scenie teatru zobaczyć możemy również wspaniałe zespoły baletu i chóru, które w najpełniejszym stopniu przyczyniają się przekazywaniu najwartościowszej rozrywki.
Nie można też zapomnieć o orkiestrze, bez której nie byłoby Teatru Muzycznego – to ona pozwala miłośnikom muzyki delektować się wspaniałymi melodiami.
Wielkie tytuły operowe są dziełami znakomitych reżyserów tego gatunku, m.in. Waldemar Zawodziński – „Carmen” G. Bizeta i Roberto Skolmowski – „Straszny Dwór” S. Moniuszki oraz Anette Leistenschneider – „Cyrulik sewilski” G. Rossinego, a operetki m.in. Zbigniew Czeski – „Baron cygański” J. Straussa, „Wesoła wdówka” F. Lehara i Artur Hoffman „Księżniczka Czardasza” E. Kalmana, Andrzej Rozhin „Ptasznik z Tyrolu” Karla Zellera .W roli reżyserów Teatr Muzyczny w Lublinie gościł także znanych aktorów – Jana Machulskego – „Amadeusz” B. Schaffera oraz Bohdana Łazukę – rewia „Szanujmy wspomnienia”.
Do bogatej oferty dołączyło przedstawienie baletowe w reżyserii Giennadija Silina z udziałem rosyjskich tancerzy, zaproszonych do tego przedsięwzięcia z Rosji – światowej stolicy baletu.
Teatr z dumą chwali się bogatą ofertą dla najmłodszych: „Królewna Śnieżka”, „Pinokio”, „Kot w butach”, „O dwóch takich, co ukradli księżyc”.

Nie sztuką jest zbudować teatr,
sztuką jest go utrzymać…
W 2009 roku minęły 123 lata nieprzerwanej działalności lubelskiego przybytku Melpomeny, jednego z najstarszych – po Starym Teatrze w Krakowie (1799), Narodowym w Warszawie (1833) i Polskim w Poznaniu (1875) – budynku teatralnego w kraju. Gmach wybudowany według projektu Karola Kozłowskiego, w ciągu zaledwie dwu lat, przez Spółkę Cywilną Teatr Lubelski, powstał wyłącznie ze składek społecznych. Wznieśli go „Lublinianie – sobie”, dzięki inicjatywie lubelskiej inteligencji, przemysłowców, kupców i okolicznych ziemian.
Historia Teatru w skrócie…
- 6 lutego 1886 – uroczyste otwarcie nowego gmachu Teatru Zimowego przy ul. Namiestnikowskiej
- lipiec 1906 – zmiana nazwy Teatru na Teatr Wielki
- 12 marca 1909 – powstanie Towarzystwa Przyjaciół Teatru Polskiego w Lublinie
- sezon 1914/15 -Wybuch I wojny światowej, zamiana Teatru na lazaret – sezon teatralny nie rozpoczyna się
- 4 kwietnia 1915 – uroczyste otwarcie odzyskanego dla sztuki Teatru
- 1 lipca 1921 – „umiastowienie” Teatru. Rada Miejska Lublina odkupuje budynek od Spółki Cywilnej Teatr Lubelski
- 1 września 1921 – uroczysta inauguracja działalności Teatru Miejskiego w Lublinie
- sezon 1926/27 – najbardziej znacząca w okresie międzywojennym dyrekcja Stanisławy Wysockiej i Ryszarda Wasilewskiego.
- sezon 1932/33 – powrót do dawnej nazwy – Teatr Wielki.
- lata 1933-1939 – rezygnacja władz miasta z prowadzenia w Lublinie stałego Teatru. Namiastkę teatralnej stabilności miasto zawdzięczało wówczas Wołyńskiemu Teatrowi Polskiemu z Łucka, który przez cały ten czas wystawiał po cztery spektakle w miesiącu
- 1 września 1939 – inauguracja teatralnego sezonu komedią R. Niewirowicza „Dlaczego zaraz tragedia?”
- listopad 1939 – przejęcie Teatru przez Niemców, do 1941 roku na lubelskiej scenie „goszczą” wyłącznie niemieckie teatry frontowe
- 27 marca 1941 – otwarcie niemieckiego Stadttheater Lublin
- lipiec 1944 – przyjazd do Lublina Teatru I Armii Wojska Polskiego
- 12 sierpnia 1944 – inauguracja działalności Teatru Zrzeszenia Aktorskiego pod dyrekcją Józefa Klejera premierą „Moralności Pani Dulskiej” G. Zapolskiej
- 12 października 1944 – powstaje w Lublinie reprezentacyjy Teatr Wojska Polskiego, do którego włączone zostały działające już zespoły Teatru Lubelskiego i Białostockiego ♦ 29 listopada 1944 – premiera „Wesela” w reżyserii Jacka Woszczerowicza
- 20 marca 1945 – uroczyste otwarcie Teatru Miejskiego w Lublinie pod dyrekcją Antoniego Różyckiego
- 18 sierpnia 1949 – upaństwowienie Teatru. Aktorzy wybierają na swojego patrona Juliusza Osterwę. Władze akceptują ten wybór
- 6 października 1949 – inauguracja działalności Państwowego Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie „Latem w Nohant” J. Iwaszkiewicza.
W ciągu czterdziestolecia 1944-1984 z lubelską sceną współpracowało:
- 92 reżyserów
największą liczbę przedstawień wyreżyserowali Zofia Modrzewska (36), Kazimierz Braun (31), Irena Ładosiówna (15) i Józef Słotwiński (13). - 73 scenografów
największą liczbę projektów scenograficznych zrealizowali: Jerzy Torończyk (132), Liliana Jankowska (40), Teresa Targońska (40), Janusz Warpechowski (21), Zofia Węgierkowa (19), Jadwiga Pożakowska (17), Jerzy Ukleja (11) i Antoni Tośta (7). - 63 kompozytorów i muzyków
najwięcej pozycji mają na swoim koncie: Ryszard Schreiter (78), Mieczysław Mazurek (13), Jacek Popiołek (11), Waldemar Kazanecki (5) i Stanisław Chromcewicz (4) - 23 choreografów i tancerzy
najwięcej pozycji opracowali plastycznie i ruchowo Barbara Fijewska (8), Jan Fabian (6), Maria Grodzka (4) i Zbigniew Kwiatkowski (4). - Ponadto 17 aktorów Teatru reżyserowało wybrane pozycje i 3 zaprezentowało swoje propozycje scenograficzne, głównie na scenie „Reduta 61″ i „Reduta 70″.
Zespół Teatru brał udział w licznych festiwalach i konkursach:
- 1949 – Lubelski Festiwal Sztuki Radzieckiej
- 1951 – Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych
- 1958 – Ogólnopolski Festiwal Sztuk Juliusza Słowackiego
- 1961-1973 – Kaliskie Spotkania Teatralne, Wrocławski Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych
- 1974-1976 – Rzeszowskie Spotkania Teatralne, Przemyska Wiosna Teatralna
- 1977-1984 – Zamojskie Lato Teatralne, Hutnicze Prezentacje Teatralne, Festiwal Teatrów Jednego Aktora, Śląska Wiosna Teatralna, Konfrontacje Klasyki Polskiej w Opolu, Ogólnopolski Festiwal Sztuk Dziecięcych w Wałbrzychu, Ogólnopolski Festiwal Dramaturgii Krajów Socjalistycznych w Katowicach.
Współpraca artystów lubelskiego teatru z zagranicą:
- 1958, 1960, 1965, 1976, 1977, 1979 – Lwów, Teatr im. Marii Zankowieckiej, Łuck, Teatr im. Tarasa Szewczenki, teatry w Brześciu, Kobryniu, Kamieńcu i Berezie
- 1969 – Jugosławia, teatry w Skopje, Bitoli, Ochrydze, Stopi
- 1971, 1980 – Rumunia, Teatry Narodowe w Jassach, Constancy i Bukareszcie
W latach 1985-1993:
- Dyrektor Naczelny i Artystyczny Andrzej Rozhin
Wznowienie działalności Sceny Reduta – w repertuarze m.in. K. Makuszyński, B. Brecht, I. Iredyński, T. Różewicz, L. Rydel, R. Harwood, Z. Nowakowski, S. Mrożek, J.P. Sartre, W. Gombrowicz.
W latach 1993-2000:
- Dyrektor Naczelny i Artystyczny Cezary Karpiński
Warsztaty z Andrzejem Sewerynem
w repertuarze: Al. Fredro, J. Głowacki, A. Ayckbourn, G. Zapolska, W. Szekspir, S. Beckett, S. Wyspiański, Sofokles, B. Leśmian, H. Kajzar, J. Słowacki, Molier, H. Hesse, K. Moczarski, A. Czechow, M. Bałucki, E. Ionesco, W. Gombrowicz, L. Tołstoj, A. Duas, T. Stoppard, W. Schwab, W. Allen
Znani artyści współpracujący z Teatrem:
Wiele wydarzeń lubelskiej sceny na trwałe wpisało się w historię polskiego teatru. Występowali tu i tworzyli najwybitniejsi polscy artyści, powstawały głośne i znaczące spektakle. Tu rozpoczęli swoją karierę teatralną artyści, znani potem w całej Polsce: Jan Świderski, Czesław Wołłejko, Ryszarda Hanin, Wiesław Michnikowski, Henryk Bąk, Zofia Kucówna, Henryk Bista, Stanisław Mikulski czy Jan Machulski. Z Teatrem im. J. Osterwy współpracowali najwybitniejsi polscy reżyserzy m.in. Jan Kreczmar, Maria Wiercińska, Jan Maciejowski, Józef Gruda, Adam Hanuszkiewicz, Jerzy Goliński, Jerzy Rakowiecki, Józef Słotwiński czy Kazimierz Braun, najbardziej kontrowersyjny i najostrzej krytykowany twórca powojennej historii naszej sceny.
W latach 2000-2009:
W roku 2000 teatralna historia lubelskiej sceny zatoczyła znamienne koło. Dyrektorem Naczelnym Teatru został Krzysztof Torończyk, syn Jerzego Torończyka – scenografa, a w latach 1958-1971 dyrektora lubelskiego Teatru – jak dotychczas, najdłużej piastującego tę funkcję, w całej jego historii. Dyrektorem Artystycznym został Krzysztof Babicki, wybitny reżyser, laureat nagród im. K. Swinarskiego i St. Wyspiańskiego, współpracujący z teatrami w Gdańsku, Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, a także teatrami w Rosji, Finlandii, RFN i Korei Płd. Ryszard Fijałkowski obejmując funkcję Zastępcy Dyrektora rozpoczął systematyczny, gruntowny remont Teatru, przywracający dawny styl i klimat zabytkowemu obiektowi.
Premiery na scenie Teatru Osterwy w latach 2000-2012:
- Ivo Bresan „Diabelskie nasienie”- Prapremiera polska 21.10.2000 reż. K. Babicki
- Aleksander Fredro „Damy i Huzary” – Premiera 12.01.2001 reż. E. Korin
- A.Camus/F. Dostojewski „Biesy” – Premiera 26.10.2002 reż. K. Babicki
- W. Szekspir „Romeo i Julia”- Premiera 8.02.2003 reż. B. Tosza
- W. Gombrowicz „Operetka” – Premiera 17.05.2003 reż. K. Babicki
- „Europa? Mikrodramaty” – Prapremiera 27.09.2003 reż. T. Bradecki
- A. Camus „Caligula” – Premiera 7-8.11.2003 reż. K. Babicki
- Molier „Don Juan” – Premiera 14.02.2004 reż. E. Wojtaszek
- M. Bułhakow „Szkarłatna Wyspa”- Premiera 27.03.2004 reż. K. Babicki
- W. Perzyński „Polityka” – Premiera 4.06.2004 reż. E. Korin
- W. Szekspir „Hamlet” – Premiera 20.11.2004 reż. K. Babicki
- A. Czechow „Czajka” – Premiera 5.02.2005 reż. E. Korin
- J. Presson Allen „Najlepsze lata panny Jean Brodie” – Prapremiera polska 18.03.2005 reż. Reż. K. Babicki
- S. Wyspiański „Sędziowie” – Premiera 24.09.2005 reż. A. Augustynowicz
- P. Zelenka „Opowieści o zwyczajnym szaleństwie” – Premiera 28.10.2005 reż. K. Babicki
- J. Tuwim, T. Sygietyński „Żołnierz Królowej Madagaskaru” – Premiera 14.01.2006 reż. T. Bradecki
- S. Mrożek „Miłość na Krymie” – Premiera 1.04.2006 reż. K. Babicki
- A. Fredro „Dożywocie” – Premiera 3.06.2006 B. Ciosek
- S. Wyspiański „Wesele” – Premiera 18.11.2006 reż. K. Babicki
- Ö. von Horváth „Opowieści lasku wiedeńskiego” – Premiera 3.02.2007 reż. B. Tosza
- M. Bałucki „Niewolnice z Pipidówki” – Premiera 24.03.2007 reż. K. Babicki
- D. Dobbrow „Legoland” – Prapremiera polska 15.06.2007 reż. G. Kempinsky
- F. Dostojewski „Idiota” – Premiera 24.11.2007 reż. K. Babicki
- J. Słowacki „Balladyna” – Premiera 9.02.2008 reż. B. Ciosek
- P. Huelle „Sarmacja” – Prapremiera 12.04.2008 reż. K. Babicki
- W. Szekspir „Wszystko dobre, co się dobrze kończy” – Premiera 6.06.2008 reż. T. Bradecki
- T. Stoppard „Rock 'n’ Roll”- Prapremiera polska 15.11.2008 reż. K. Babicki
- „Aktor w literaturze polskiej” spektakl edukacyjno-jubileuszowy 90 lat ZASP – Premiera 30.11.2008 reż. K. Babicki
- W. Myśliwski „Widnokrąg” – Prapremiera 31.01.2009 reż. B. Tosza
- G. Lutosławska „O dwóch krasnoludkach i jednym końcu świata” – Prapremiera 29.03.2009 reż. K. Babicki
- W. Allen „Bóg” – Premiera 5.06.2009 reż. G. Kempinsky
- B. Schulz „Noc wielkiego sezonu” – Prapremiera 14.11.2009 reż. K. BabickiMolier „Tartuffe albo Szalbierz” – Premiera 30.01.2010 reż. B. Tosza
- Mateusz Pakuła „Biały Dmuchawiec” – Prapremiera 27.03.2010 reż. K. Babicki
- W. Szekspir „Makbet” – Premiera 11.06.2010 reż. L. Mądzik
- F. Dostojewski „Zbrodnia i kara” – premiera 13.11.2010 reż. K. Babicki
- W. Szekspir „Wiele hałasu o nic” – premiera 29 stycznia 2011 reż. T. Bradecki
- W. Gombrowicz „Iwona Księżniczka Burgunda” – premiera 10 grudnia 2011 reż. B. Tosza
- M. Pakuła „Na końcu łańcucha” – prapremiera 17 marca 2012 reż. E. Rysovà
- W. Szekspir „Sen nocy letniej” – premiera 22 czerwca 2012 reż. A. Tyszkiewicz
- A. Czechow „Płatonow” – premiera 15 grudnia 2012 reż. A. Korytkowska Mazur