Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada na gminy obowiązek zorganizowania na swoim terenie systemu odbierania odpadów komunalnych. Z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi wójt, burmistrz lub prezydent miasta składa marszałkowi województwa oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska roczne sprawozdanie. Dokument ten jest przekazywany marszałkowi województwa za pośrednictwem bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).

Informacje dotyczące obowiązku sprawozdawczości do marszałka województwa znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej UMWL (TUTAJ).

Marszałek województwa weryfikuje dane zawarte w sprawozdaniu wójtów, burmistrzów lub prezydentów miasta oraz sporządza roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi, które przekazuje ministrowi właściwemu do spraw klimatu.

Zagospodarowanie odpadów komunalnych odbywa się oparciu o funkcjonujące instalacje komunalne zapewniające:

  • mechaniczno-biologiczne przetwarzanie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i wydzielenie z niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych frakcji nadających się w całości lub w części do odzysku,
  • składowanie odpadów powstających w ww. procesie przetwarzania odpadów komunalnych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych.

Na podstawie przepisów ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach Marszałek Województwa Lubelskiego prowadzi listę instalacji komunalnych w podziale na:

  • funkcjonujące instalacje spełniające wymagania dla instalacji komunalnych, które zostały oddane do użytkowania i posiadają wymagane decyzje pozwalające na przetwarzanie odpadów
  • instalacje komunalne planowane do budowy, rozbudowy lub modernizacji.

Lista dostępna jest w Biuletynie Informacji Publicznej UMWL (TUTAJ).