Na potrzeby zarządzania emisją i skutkami hałasu, w tym w celu zmniejszenia hałasu tworzy się programy ochrony środowiska przed hałasem.

Zgodnie z art. 119a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, marszałek województwa opracowuje dla obszaru województwa projekt uchwały w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem, a sejmik województwa uchwala program ochrony środowiska przed hałasem co 5 lat do dnia 18 lipca.

Mapa obejmująca treny dla których zostały wykoanane strategiczne mapy hałasu dla województwa lubelskiego
Obszary na terenie województwa lubelskiego dla których zostały wykonane strategiczne mapy hałasu

Obecnie trwa 4 runda tworzenia programów ochrony środowiska przed hałasem. W ramach tej rundy Marszałek Województwa Lubelskiego opracował projekt programu ochrony środowiska przed hałasem dla obszaru całego województwa, wraz z miastem Lublin. W trzech wcześniejszych rundach tworzenia programów, program ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Lublin przyjmowała Rada Miasta Lublin.

Po przeprowadzeniu stosowych konsultacji i opiniowania, w dniu 19 czerwca 2024 r. Sejmik Województwa Lubelskiego uchwalił „Programu ochrony środowiska przed hałasem dla województwa lubelskiego”.

Program swoim zakresem obejmuje tereny, dla których wcześniej zostały wykonane strategiczne mapy hałasu, tj.:

  1. Teren miasta Lublin, uwzględniający następujące źródła hałasu:
  • drogi o średniodobowym natężeniu ruchu powyżej 1 tysiąca pojazdów na dobę;
  • linie kolejowe;
  • zakłady przemysłowe, obiekty handlowe o powierzchni sprzedaży powyżej 5000 m2, parkingi powyżej 300 miejsc parkingowych przy obiektach użyteczności publicznej oraz parkingi działające w systemie parkuj i jedź.
  1. Drogi główne, tj.:
  • 77 odcinków dróg krajowych o łącznej długości 458,128 km;
  • 27 odcinków dróg wojewódzkich o łącznej długości 99,479 km;
  • 1 odcinek drogi krajowej i 6 odcinków dróg wojewódzkich o łącznej długości 17,838 km na terenie miasta Biała Podlaska;
  • 1 odcinek drogi krajowej i 1 odcinek drogi wojewódzkiej o łącznej długości 14,854 km na terenie miasta Chełm;
  • 6 odcinków dróg krajowych, 1 odcinek drogi wojewódzkiej i 5 odcinków dróg powiatowych o łącznej długości 15,002 km na terenie miasta Zamość.

Podstawowym celem Programu jest zmniejszenie liczby osób narażonych na negatywne skutki zdrowotne powodowane hałasem, tj.:

  • liczby osób narażonych na znaczną dokuczliwość hałasu;
  • liczby osób narażonych na znaczne zaburzenia snu;
  • liczby przypadków zachorowalności na choroby niedokrwienne serca.

W tym celu w Programie wskazano działania ograniczające poziom hałasu w środowisku w podziale na:

  • działania zrealizowane;
  • planowane do realizacji w ciągu 5 lat od uchwalenia programu (2024 – 2029);
  • planowane do realizacji długoterminowej – w ciągu 6-10 lat od uchwalenia programu.

Dla miasta Lublin zaplanowano 28 działań w celu redukcji hałasu drogowego oraz jedno działanie mające na celu ograniczenie hałasu kolejowego, do podjęcia w latach 2024-2029.

W ramach strategii długofalowej dla miasta Lublin zaplanowano 23 działania inwestycyjne. Natomiast dla obszaru całego miasta, w kontekście zapobiegania uciążliwości hałasowej pochodzącej od wszystkich analizowanych źródeł hałasu, proponuje się w sposób ciągły realizować działania o charakterze organizacyjnym obejmujące planowanie przestrzenne i edukacje ekologiczną.

Dla dróg głównych położonych poza miastami o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys. zaplanowano 32 działania inwestycyjne do podjęcia w latach 2024-2029, mające za zadanie ograniczyć oddziaływanie akustyczne.

W ramach strategii długofalowej dla dróg głównych zaproponowano wdrożenie 7 działań inwestycyjnych polegających na budowie nowych dróg. Natomiast dla obszaru całego województwa proponuje się realizację szeregu działań organizacyjnych oraz zadań związanych z edukacją społeczną, które powinny być prowadzone systematycznie, w sposób ciągły, równocześnie z realizowanymi działaniami inwestycyjnymi.

W Programie zaproponowano także tereny, które potencjalnie mogą spełniać kryteria obszarów cichych, tj. terenów, na których nie występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu. Obszary ciche w aglomeracji i poza aglomeracją może wyznaczyć rada powiatu w drodze uchwały.

do-pobraniaDO POBRANIA